Hvorfor feiler man?

Hvorfor feiler så mange (produkter) Gründere/ Startups? 

 

Vi lever egentlig i en tid med enestående mulighet for innovasjon og entreprenørskap. Med muligheten for å benytte Internett, cloud computing, og åpen kildekode, lave kostnader, mange offentlige tilskudds muligheter, så skulle alt ligge til rette for at man skulle kunne lykkes. Likevel er ikke oddsen for å bygge en vellykket forretning særlig mye bedre i dag enn hva den har vært. 

De fleste startups mislykkes.

Når en gründer eller entreprenør får en idé om et nytt produkt eller forretningskonsept, gjør de som regel en av to ting: enten setter de alt inn på å bygge det nye produktet eller så springer de rundt for å finne investorer som kan hjelpe dem. Begge disse metodene tar mye tid og energi, og kan være overveldende.

Det er fullstendig bakvendt.

Hoved grunnen for at startups mislykkes er ikke fordi de ikke klarer å bygge det de satte seg fore å bygge, men fordi de bruker for mye tid, penger og krefter på å bygge feil produkt. 

Gründerens ofte uhemmet og ensidige lidenskap for løsningen/produktet er som regel den største årsak til at man feiler. Gründere legger som regel alt for mye vekt på den opprinnelige ideen, men studier gjennomført på produktet suksess og fiasko forteller en helt annen historie. 

Det er statistisk bevist at de fleste opprinnelige ideer ikke fungerer som forventet. 9 av 10 forretningsideer mislykkes, og av de som lykkes så har 66 % av dem endret den opprinnelige ideen. Så skal man trekke en konklusjon av disse studier så er det som skiller den vellykkede gründer fra de som mislykkes, evnen til å videreutvikle den opprinnelige ide (eller Plan A) til en plan som fungerer innen man har kjørt tom for ressursene. 

 

You must install Adobe Flash to view this content.

Lenker

Dine kommentarer

You must be logged in to leave a reply. Login »