Definer dine suksess kriterier

Definere din suksess 

 

Sist hadde vi en generell gjennomgang av Lean Stack.  Nå skal vi se på hva som skal til når ermene skal rulles opp og arbeidet går i gang..

Noe av det første du som gründer må gjøre når du skal i gang med en ny forretningside og utvikle en forretningsmodell, er å spørre deg selv «hvorfor?»:

  • Hvorfor ønsker du å bygge denne virksomheten?
  • Hva det betyr for deg?
  • Hvordan vil du måle suksess?
  • Hvor lang tid og hvor mange ressurser er du villig til å bruke?

Det kan godt være at dette er ganske dype og ubehagelige spørsmål, men det er her du må begynne.

Mange ganger møter man gründere som fra utsiden ser ut som om de er ganske så vellykket. De har  fine kontor, noen ansatte og virker rimelig tilfredse.

Men bak lukkede dører innrømmer de at de ikke synes det går så godt. De kom kanskje i gang med sin virksomhet ved å utnytte noen gitte mulighet, år tilbake og har ridd på en bølge her etter. Men nå som den første bølgen er ved å legge seg, er det dårlig vekst og en langsom utflating. Nå sitter de igjen med frustrasjon og usikkerhet om hva som skal til for å komme videre med virksomheten.

På den ene side, de ønsker å fortsette å vokse. Men når man går dem på klingen, så vet de ikke hvor mye de ønsker å vokse eller hvor stor de ønsker å bli.

"Når du ikke vet hvor du skal, vil eventuelle veien ta deg dit".

Lewis Carroll, Alice in Wonderland

Du starte med en fastlagt ambisjon eller mål. Det trenger ikke å være et eksakt tall, verken i omsetning eller antall ansatte, men det må være et målbart tall som kan fortelle deg om du har nådd dine ambisjoner eller ikke.

I neste video, ser vi på hvordan du kan lage slike beregninger.

Videre kommer vi til å se på hvordan du kan definere din suksess metrisk i noen mer håndterbare milepæler. Disse vil så legge grunnlaget for de prioriteringer du må gjøre for å få flyttet din virksomhet vider fremover mot ditt ambisjonsnivå.

 


Klikk på videoen under for å se hvordan du kan definere og beregne din suksess:

You must install Adobe Flash to view this content.

Lenker

Dine kommentarer

You must be logged in to leave a reply. Login »